Magyar Repüléstörténeti Társaság
Hungarian Aviation Historical Society


Bejelentkezés

Hírek 2017 / 2018


 

 

Cserkész kiállítás Gödöllőn

 

A Gödöllői Városi Múzeum 2018-ban felújított cserkész kiállítása elsősorban a hazai cserkészmozgalom fénykorát, a két világháború közötti időszakot kívánja bemutatni a látogatók számára, kiemelve az 1933-ban Gödöllőn megrendezett világtalálkozót, a 4. Jamboree-t és az 1939-es Pax-Ting-et, a cserkészleány világtalálkozót. Az országosan egyedülálló állandó cserkészettörténeti kiállítás a Magyar Cserkészszövetség és a Gödöllői Városi Múzeum műtárgyainak ötvözetéből épült fel. A cserkészetet Robert Baden-Powell (Bi-Pi) alapította Angliában a 20. század elején, napjainkban a világ legelterjedtebb ifjúságnevelő mozgalma. Hazánkban 1910-től alakultak csapatok, a Magyar Cserkészszövetség 1912-ben jött létre. Az 1940-es években történt megszüntetés után, 1988-ban alakult újjá a cserkészet Magyarországon, így a közelmúlt emlékei is megjelennek a kiállításban. Az új kiállítás számos olyan műtárggyal gazdagodott,  amelyek eddig nem voltak megtekinthetők, többek között Teleki Pál tábori ágyával, a Csaba cserkészcsapat zászlajával, 5–6. századi koreai uralkodói korona aranyozott, jáde kövekkel díszített méretarányos másával és különböző világtalálkozók díszes emléktárgyaival, amelyek a gazdagon berendezett cserkész otthonban és a tábor enteriőrben láthatók. Izgalmas és modern kiállításunk szerves részét képezik figyelemfelkeltő kiállítástechnikai megoldásaink. Látogatóink a kiállításban szereplő műtárgyakról mobiltelefon applikáción keresztül juthatnak információhoz, amelyet az intézmény falai között tölthetnek le. Ezen felül egy nagyméretű lego terepasztal került beépítésre, melyen a 1933-as jamboreet kívánjuk bemutatni a város egyes épületeivel és mozgó vasúti valamint HÉV modellel.

A kiállítás megnyitója 2018. április 21-én 16.00 órakor lesz a Gödöllői Városi Múzeumban.

* hír - 2018.04.16.* MRT


 

Megjelent Mező György "Vitorlázórepülő emlékeim" című könyve

Kép

 

Az Ab Ovo Kiadó gondozásában megjelent "Vitorlázórepülő emlékeim" címmel Mező György könyve. A puha borítójú könyvben Gyuri bácsi 354 oldalon keresztül saját emlékeit foglalja csokorba, és egyúttal felidézi vitorlázórepülő barátai, sporttársai történeteit is. Élvezetesen mutat be számos rekordrepülést és bajnokságot, és megemlékezik olyan magyar konstruktőrökről is, akik a világ más tájain lettek világhíresek. 

* hír - 2017.11.20.* MRT


 

Elhunyt Mező György

Kép

 

Mező György, egykori sportrepülő, többszörös magyar bajnok életének 92. évében végleg elrepült. 

Családja és barátai 2017 november 11-én 11 órakor búcsúznak tőle a Hármashatárhegyi Reptér hangárjai előtt. Temetése később, szűk családi körben történik, ezért kérjük, legfeljebb egy szál virágot hozzon magával.

Gyászolja felesége, gyermekei, unokái és dédunokái.

* hír - 2017.11.06.* MRT


 

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakmai-tartalmi megújulása

Kép

 

2017. május 2-án a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakmai-tartalmi megújulása címmel tartott előadást dr. Zsigmond Gábor a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgató-helyettese az Óbudai Egyetem Veterán-esték előadássorozatán belül. A főigazgató-helyettes elmondta, hogy jelen pillanatban 2021-re teszik a nyitás legkorábbi időpontját, de ez eltolódhat későbbre is, a régi épület lerombolt maradványait pedig már eltakarították. 

A kezdeti tervekhez képest már most sok változás történt, egyelőre még csak papíron az épület belső kialakításában. Korábban csupán négyméteres belmagasságról volt szó, nyolc méterenként pedig díszes oszlopok szabdalták a teret. Azóta új tervek születtek, a fotózhatóságot nagymértékben lerontó oszlopok megszűntek, ami maradt, sokkal messzebb esik a másiktól, a belmagasság pedig a legalacsonyabb helyen is 6-7 méter, de ahol áttörik a födémet, ott 12 méteres lesz. Mivel egy ilyen múzeum a tárgyainak legfeljebb 5-10 százalékát tudja egyszerre bemutatni, ezért sokkal sűrűbben rotált időszakos kiállításokra készülünk, többet is lát majd az, aki rendszeresen látogatja a múzeumot. Erre az épületet is felkészítjük: a közlekedőfolyosóknál számolunk a nagy járművek fordulási íveivel, a födémek mindenhol elbírnak villamosnyi terhelést, a nagy termek mellett pedig kialakítunk kisebb javítóműhelyeket is. 

Nemcsak testében, de szellemében is megújul a múzeum - mondta Zsigmond Gábor. Már régebben beszereztünk A3-as szkennereket, most pedig bérlünk A0-sokat is, hogy az óriási tervrajzokat is dokumentálni tudjuk. A 140 ezer negatívnyi képanyagot már elkezdtük digitalizálni, s hogy a legmegfelelőbb helyen lehessen megszemlélni ezeket a fotókat, szerződést kötöttünk a Fortepannal. Ami már kézzel fogható konkrétum: a kiállítási tér az eddigi 4500-4800 négyzetméterről 9000-re bővül, a termek használhatóbbak, könnyebben átrendezhetők lesznek, s konferenciahelyet, valamint modern kutatóközpontot is kialakítunk az épületben.

* hír - 2017.05.03.* MRT


 

Elhunyt Kunár György tagtársunk

Kép

 

2017. április 21-én 83 éves korában elhunyt Kunár György tagtársunk.

Budapesten született 1934. március 26-án. Kora gyermekkora óta vonzotta őt a repülés. Szülei gyakran kirándultak vele a közeli budaörsi repülőtérre. Sorkatona éveit is ott töltötte el a Honvéd Repülésmeteorológiai szolgálatban.  

1950-ben kezdte a vitorlázó repülést a Hármashatár-hegyen. 1956-tól volt a MÁV Sportrepülő Egyesület tagja. Itt Farkashegyen oktatott és repülte meg a 3000 méteres magasságát is a HA-4138-as „Június-18”-cal. Később a motoros repülést is megtanulta és oktatta.

1959. június 1-től a MALÉV Repülésirányító osztálynál dolgozott.  1976-tól  a Ferihegyi repülőtéren a Repülőtér-felügyeleti csoport munkatársa volt.  Később a 80-as években a Siófok-i repülőtéren volt repülőtér felügyelő. Ebből az állásából került nyugállományba 1996-ban.

A Magyar Repüléstörténeti Társaságnak alapító tagja volt.

 

Emlékét megőrizzük.

* hír - 2017.05.02.* MRT


 

Makett kiállítás és verseny Mosonmagyaróváron

Kép     Kép

 

A Mosonmagyaróvári Makettező Klub és Egyesület főszervezésében idén 21. alkalommal került megrendezésre a nagyszabású Makett Kiállítás és Verseny április 22-23 között, mely Európa egyik kiemelkedő eseményévé vált az elmúlt 20 év során. A versenyen különböző kategóriákban indulhattak a nevezők: harcjárművek, repülők, figurák, polgári járművek, hajók lekicsinyített másai kerültek megmérettetésre.  A verseny lebonyolításában számtalan magyar klub, egyesület segített, a zsűrizés tisztjét pedig nemzetközileg elismert szakemberek végezték. Természetesen az esemény évről-évre nem csak a makettezőknek szól, a környező települések lakói, az ide látogató makettezők családtagjai is számtalan kiegészítő program, látnivaló közül válogathattak. Az eseményen Társaságunk kiadványait népszerűsítette az érdeklődők körében, valamint a zsűrinek felajánlottunk néhányat kiadványaink közül, melyekkel a díjazottakat jutalmazták. Az eseményen Magó Károly mint szervező, valamint Harangozó Tamás és Pásztóy András képviselte Társaságunkat.

* hír - 2017.04.24.* MRT


 

Megérkezett az első két oktató repülőgép Szolnokra

Kép     Kép     Kép     Kép     

 

Két korszerű, Zlin Z-242L típusú (21,22-es oldalszámú) cseh repülőgépet és JTAC (előretolt repülésirányító, Joint Terminal Attack Controller) szimulátort adtak át ünnepélyes keretek között pénteken Szolnokon, az Ittebei Kiss József helikopterbázison.

A most beszerzett gépek kiképzésre, felderítésre, a határőrizeti munkát segítő megfigyelésre, futár feladatra, akár árvízi helyzet felmérésére is bevethetők lesznek. A két Zlin Z-242L típusú kiképző és a két Zlin Z-143LSi típusú felderítő és futár repülőgép már korszerű, digitális műszerekkel felszerelt. E gépek műszerezettsége olyan, hogy nemzetközi légi forgalomban is részt tudnak venni, hatótávolságuk 800 kilométer és négy órát képesek egy feltöltéssel repülni. A magyar honvédségi rendszerbe állított új repülőgépek azokat a JAK-52-es kiképző repülőgépeket váltják le, amelyek az '50-es, '60-as évek technikai színvonalának felelnek meg, és további üzemeltetésük már nem lehetséges.

Simicskó István honvédelmi miniszter beszédében handsúlyozta, hogy modernizációra van szükség, fejleszteni kell a Magyar Honvédséget. Ezt a célt szolgálja a tíz évre szóló, Zrínyi 2026 néven meghirdetett honvédelmi és haderőfejlesztési program, amely megőrzi a hagyományokat, az értékeket, a bajtársiasságot és a hazaszeretetet is. A program egyik kézzelfogható eredménye ennek a két repülőgépnek a megérkezése is. A miniszter kiemelte: a 2016-os nyílt közbeszerzési eljáráson a legkedvezőbb ajánlatot a cseh Zlin Aircraft nyújtotta be. Ennek nyomán április végéig a most átadott két Zlin Z-242L típusú kétüléses repülőgép mellett további kettő Zlin Z-143LSi típusú négyüléses repülőgép érkezik Magyarországra. A nettó 363 millió forintos beszerzés a gépeken felül tartalmazza a pótalkatrészeket, tartozékokat, az állomány át- és kiképzését is. 

A mintegy másfél milliárd forint összértékű JTAC szimulátor Szolnokra telepítése amerikai támogatással valósult meg. A valósághű virtuális harcteret szimuláló rendszer rendkívül fontos eszköze a repülésirányító katonák kiképzésének és ilyen berendezéssel a régióban egyedül Magyarország rendelkezik.

* hír - 2017.03.24.* MTI


 

Tizenöt éves együttműködő partnerünk a HungaroControl

Kép     Kép     Kép     Kép

 

Tizenöt éve vált önálló társasággá a magyar légiforgalmi szolgálat. Az ezt megelőző három évtizedben hazánk légi közlekedésének szervezését és irányítását, valamint a budapesti nemzetközi repülőtér üzemeltetését a költségvetési szervként működő Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság látta el. E két feladatkör szétválasztásával alakult meg 2002 januárjában a HungaroControl és a Budapest Airport, így az iparágban általánosan elterjedt modell szerint Magyarországon is háromszereplős lett a légi közlekedés. Az eltelt tíz év alatt a HungaroControl Zrt. a nemzetközi légiforgalmi irányítás élenjáró szolgáltatója, magyarország egyik legsikeresebb állami tulajdonú vállalata lett.

Tízenöt év alatt a technológia és az infrastruktúra területén óriási fejlesztéseket hajtott végre a magyar légiforgalmi szolgálat. A világszínvonalú MATIAS irányító és tájékoztató szoftvert az egyre nagyobb szakmai elvárásokat követve 8 alkalommal tovább fejlesztette, a repülőtéren speciális mozgásérzékelő rendszert telepített, illetve modernizálta az összes hazai radarkomplexumot. A régi (ANS I.) légiforgalmi irányító központ szomszédságában, összesen 13 milliárd forintos beruházással, uniós támogatással 2013-ra a világ egyik legkorszerűbb irányító központját építette fel (ANS III.), míg az ANS I létesítményben légi navigációs tudásközpontot hozott létre. Itt kapott helyet a HungaroControl nemzetközi kutatás-fejlesztési centruma és az Entry Point Central oktatási akadémia. 2014. április 3-án újranyitották a Koszovó feletti magas légteret. A NATO/KFOR felkérésére - Európában egyedülálló módon -  azóta Budapestről irányítják az ottani forgalmat. 2015 januárjában elindította a Web Alapú Légiforgalmi Tájékoztató Elektronikus Rendszert (WALTER), hogy a honlapon bárki tájékozódhasson a Budapest körzetén belülk mozgó légi járművek repülési adatairól. 2015. február 7-től  Európában elsőként a HungaroControl  vezette be Magyarország légterében a Freee Route Airspace (FRA) rendszert, melyben a repülőgép vezetők maguk jelölhetik ki a repülési tervükben, hogy kijelölt két be- és kilépő pont között hol kívánnak a legrövidebb úton átrepülni a légtérben. A Liszt Ferenc repülőtéren le- és felszálló repülőgépek útvonala a közelkörzetben repülésbiztonsági okokból szabályozott.

2002-ben évente 434 ezer légi járművet kezeltek a légiforgalmi irányítók hazánk légterében, a tavalyi évben ez a szám már megközelítette 760 ezeret, amelynek 13 százaléka érintette menetrendszerűen a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret.

* hír - 2017.02.07.* MRT/HC


 

A rendőrség átvette MD902-es típusú helikoptereit

Kép     Kép

 

A rendőrség átvette a nemrég beszerzett öt MD902-es helikopterét, melyek februártól váltják a Mi-2-eseket. Az ünnepélyes átadáson mondott beszédében Papp Károly országos rendőrfőkapitány felidézte, hogy alig száz éve szállt fel az első magyar repülőgép, majd a hatóságok felismerték, hogy szabályokat kell bevezetni a repüléssel kapcsolatban, amelyeket ellenőrizni is kell. A második világháború után már folyamatosan nyíltak a repülőklubok, ezért létrehozták a rendőrségen belül a Légirendészeti Kapitányságot. Az első szolgálati repülést egy csehszlovák Sokol repülőgéppel teljesítették. Azóta számos típus teljesített szolgálatot a rendőrségnél, csehszlovák és lengyel gépek váltották egymást, majd az 1970-es években megérkeztek az első helikopterek, a szovjet Mi-2-esek. Ezt a típust váltják az amerikai MD500-as és 902-es gépekkel, utóbbiból öt darab érkezett, az utolsó példány tavaly decemberben landolt Budapesten. A korábban beszerzett MD500-asokkal együtt kilenc amerikai helikopter teljesít februártól szolgálatot a rendőrség flottájában.

Papp Károly elmondta, hogy a helikopterek feladata a polgári repülésben résztvevők, a repülőterek, a légi járművek ellenőrzése, eltűnt emberek felkutatása, a közbiztonság fenntartása, a vízi és közúti forgalom ellenőrzése, kiemelt állami vezetők szállítása és a határvédelem lesz.
A flottába állított MD902-esek a németországi Baden-Württemberg tartományból érkeztek Magyarországra, a forgószárnyas járműveket a Pratt & Whitney 711 lóerős gázturbinás hajtóművével szerelték fel, legnagyobb sebességük 244 kilométer/óra. A helikoptereket műszeres repülésre alkalmas navigációs rendszerrel, éjjellátóval, robotpilótával, digitális képtovábbítóval és TCAS-szel, azaz ütközéselkerülő rendszerrel is felszerelték.

* hír - 2017.01.26.* MTI


 

Megemlékezést tartottak Hejcén

Kép

 

A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei település fölött magasodó Borsó-hegyre 2006. január 19-én zuhant le a szlovák légierő csapatszállító An-24V típusú (5605)  repülőgépe, a fedélzetén utazó 43 békefenntartó katona közül csak egy élte túl a szerencsétlenséget. A település központjában lévő emlékműnél megtartott kegyeleti megemlékezésen a szeretteiket elvesztő családtagok, a katonatársak, a mentésben részt vevők és a helybéliek előtt Peter Gajdos szlovák védelmi miniszter egyebek mellett azt mondta: csak kevesen mondhatják el, hogy minden a tervek szerint alakul. Vannak olyan dolgok, amelyeket legszívesebben kitörölnénk az életből, ilyen 2006. január 19-e is, amikor negyvenkét katona vesztette életét, és hozzátartozóik élete mindörökre megváltozott – tette hozzá.

„Senki nem tudja megmondani, hogy ez a súlyos tragédia miért éppen hazánk erőit sújtotta, a sors játékszabályai nem világosak számunkra, egy dolog azonban bizonyos: az eltelt tizenegy év sem változtat semmit azon, hogy a harminckilenc férfi és a három nő halála sebet ejtett honvédségünk lelkén, ám elsősorban a hozzátartozók lelkén” – hangoztatta a szlovák miniszter, aki együttérzését fejezte ki a szeretteiket elvesztőkkel. Kifejezte köszönetét azért, hogy a magyar fél évek óta ápolja az emlékhelyet, amely örökös emléket állít a hősöknek. Ezt a hejceiknek külön is megköszönte.

Simicskó István honvédelmi miniszter úgy fogalmazott: a katonák mindig a legbecsesebbet teszik kockára, az életüket. Nem önmagukért, hanem családjukért, nemzetükért, hazájukért. A tárcavezető beszédében külön kiemelte a barátságot. Mint mondta: a barátok megértik egymás gondjait, fájdalmát is, és ebben osztozni is képesek. A magyarok, a magyar katonák szívét is szomorúság tölti el azért, hogy a szlovák hadsereg katonái itt, tizenegy évvel ezelőtt életüket vesztették – hangsúlyozta. „Nagyon fájó veszteség ért bennünket. A Hejcén életüket vesztett katonák a békét szolgálták, emléküket mindannyian, magyarok és szlovákok, katonák és civilek és mások kegyelettel, tisztelettel őrzik” – tette hozzá. 

A megemlékezésen – mint minden évben – ezúttal is jelen volt a szerencsétlenség egyetlen túlélő katonája, Martin Farkas.

A kegyeleti megemlékezést megelőzően a tragédia helyszínén, a Borsó-hegyen emelt obeliszket a két miniszter, és a két ország vezérkari főnöke, Benkő Tibor és Milan Maxim koszorúzta meg, akik a negyvenkét áldozat emlékére állított negyvenkét kopjafánál mécseseket gyújtottak.

* hír - 2017.01.19.* HAON